13 edycja Festiwalu Kalejdoskop!
PL / EN

Warsztaty taneczne

 

Warsztaty taneczne organizowane są jako wydarzenie towarzyszące

13. edycji Festiwalu Kalejdoskop przez DanceOFFnię Studio Działań Kreatywnych.

 

 

Miejsce warsztatów:

DanceOFFnia, Studio Działań Kreatywnych ul. Zwycięstwa 8/1 lok.10

 

Warsztaty poprowadzą: 

Anna Piotrowska

Maciej Kuźmiński 

Eryk Makohon 

Uri Ivgi 

 

 

 

 

 

 

 

ONEbody space _ warsztaty łączą ze sobą taniec współczesny i improwizację taneczną. Głównym zadaniem jest praca nad pogłębianiem świadomości ciała i aktywna obserwacja siebie samego w ruchu („objective body”, „out of my CRITIC”). Istotna jest zawsze obserwacja uczestników zajęć i zlokalizowanie ich potrzeb cielesnych i energetycznych. Wnikliwa obserwacja powoduje jednoczesną reakcję i kreację zajęć. Piotrowska w swoich zajęciach często odnosi się do pracy nad centrum ciała, szukając nowych rozwiązań nad uaktywnianiem go. Istotnym elementem jest praca z podłogą, która pozwala w późniejszym etapie zajęć używać z większą świadomością całego ciała w przestrzeni. Praca z ciężarem ciała, szukanie przepływu ruchu i definiowania, w których momentach taniec ma szansę zaistnieć w ciele poruszanym, poruszonym i poruszającym się. Ważna jest również praca z energią i zaangażowaniem całego ciała „one body”.

 

 

ANNA PIOTROWSKA / WARSZAWA / BYTOM   '74

 

Choreograf, reżyser, nauczyciel tańca współczesnego, tancerka, Fundator i Prezes Zarządu Fundacji Rozwoju Tańca - eferte, założycielka "mufmi" w Warszawie (1995 r). Stworzyła 90 autorskich choreografii i przedstawień. Od września 2014 kierownik zespołu Bytomskiego Teatru Tańca i Ruchu ROZBARK (od września 2015 Kierownik Artystyczny), współpracowała z izraelsko-holenderskim duetem choreograficznym Ivgi&Greben. Pomysłodawczyni i koordynatorka wielu ogólnopolskich 
i międzynarodowych programów edukacyjno-kulturalnych: PolemiQi, Atak przestrzeni, Kierunek.(Europa_Warszawa).taniec, SoloDuo_Polska, laboratorium choreografii, British 4 Polish Dance i in.  Laureatka "SoloDuo Dance Festival" (Budapeszt 2005/2006), wielokrotnie juror SoloDuo. Stypendystka British Council Awards 2004 - Young Polish Arts Entrepreneur. Producent przedstawień teatru tańca. Juror Doliny Kreatywnej programu TVP2 w dziedzinach taniec i animacja kultury. Anna Piotrowska uczestniczyła jako gość w festiwalu Gramigna Festival (Palermo 2007), International Poesifestival (Sztokholm 2007), Nu Dance Fest (Bratysława 2007/2008), Fabriaktionen (Berlin 2008), Working Title Festival (Bruksela 2008), jak również wielokrotnie jako gość Międzynarodowej Konferencji Tańca Współczesnego (Bytom), Międzynarodowego Festiwalu Współczesnych Form Tańca (Kalisz - główna nagroda 2007), Międzynarodowych Spotkań Teatrów Tańca (Lublin), wielokrotny gość festiwalu SoloDuo Dance Festival (Budapeszt 2005-2012). Reżyser ruchu w teatrach dramatycznych m.in. w Szczecinie, Zielonej Górze, Poznaniu, Krakowie, Warszawie, Białymstoku i Legnicy. Współpraca z reżyserami: Paweł Kamza, Michał Siegoczyński, Artur Tyszkiewicz. Zrealizowała dwie autorskie produkcje dla Polskiego Teatru Tańca w Poznaniu pt.: "farfalla" i "6 x 9" . Realizacja ruchu 
w teatrze lalek K3 z Białegostoku. Gość programu advancing performing arts project (APAP) w 2008 r., w ramach tego programu powstało solowe przedstawienie "Look 4 faces" wystawiane w Bytomiu, Warszawie, Berlinie i Brukseli. Regularnie współpracowała ze Śląskim Teatrem Tańca. Pedagog w Państwowej Wyższej Szkole Teatralnej na Wydziale Teatru Tańca w Bytomiu, gdzie wykładała: formy teatru tańca i struktury choreograficzne, improwizacje, sceny improwizowane i taniec współczesny. Zrealizowała kilka przedstawień międzynarodowych: „Walk_2_corner”, „HUG” (Węgry), „Laka la Mnija in the field of half of sth”, „Cold Fish” (Norwegia), „CoCo_Klimt” (Słowacja), „or Clitoris Landscape (close to gate No. 5)” (Włochy). W 2013 r. zrealizowała spektakl dyplomowy dla studentów Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej w Krakowie na Wydziale Teatru Tańca pt.: TRANSDYPTYK. W 2014 r. stworzyła przedstawienie dla Wrocławskiego Teatru Pantomimy pt.: „Historia Brzydoty”, w październiku odbyła się premiera jej najnowszego przedstawienia „i don’t wanna be a horse” w ramach międzynarodowego projektu „Recording Fields”, którego premiera odbyła się w Düsseldorfie w tanzhaus nrw. Realizacja na tancerzy Bytomskiego Teatru Tańca i Ruchu ROZBARK. We wrześniu 2015 r. spektakl w reżyserii Anny Piotrowskiej
i wykonaniu Łukasza Pawłowskiego „toniejestpostawartystyczna! czyli premiery nie będzie!” zdobył Grand Prix XIII Ogólnopolskiego Przeglądu Monodramu Współczesnego w Warszawie i Nagrodę Główną 3. Koszalińskich Ogólnopolskich Dni Monodramu. Produkcje zrealizowane przez Piotrowską w Teatrze Rozbark od 2014 r.: „Recording Fields”, „i don’t wanna be a horse”, „democratic body”, „toniejestpostawartystyczna! czyli premiery nie będzie!”, „Zagubieni w skórze”, „umarłam w krasie, czyli przypuszczalnie żyłam”, „czytANKI perFORMAtywne”.

 

 

____________________________________________________________

 

 

 

 

Praca z Podłogą (Floor Work) to wymagająca, ale pełna dynamiki i dobrej zabawy lekcja ruchu w parterze. Charakterystyczne dla lekcji Kuźmińskiego jest budowanie spójnego języka ruchowego, opartego na prostych akcjach jak obracanie, opadanie czy podróżowanie, a także wykonywanie sekwencji na lewo, prawo oraz na wspak, co stanowi dodatkowe wyzwanie dla orientacji tancerza w przestrzeni.

Technika opiera się na wykorzystaniu przepływu energii oraz antycypacji ciężarem ciała. 

Dynamiczne, osadzone sekwencje proponowane przez Kuźmińskiego składają się na charakterystyczny styl, rozpoznawalny już nie tylko w Polsce, ale stopniowo również za granicą.

 

 

Maciej Kuźmiński - choreograf, tancerz i pedagog młodego pokolenia. Jako choreograf zadebiutował w 2009 spektaklem ‘NIE ZBYT’, jednak dopiero w 2014 r. twórca został zauważony przez polskie i międzynarodowe środowisko, gdy jego kwartet ‘Room 40′ zdobył na Polskiej 

Platformie Tańca Nagrodę Publiczności - jedną z najważniejszych nagród w kraju. W 2014 i 2015 roku Kuźmiński odbywa pierwsze tourneé ze spektaklami 'Różnica i Powtórzenie', 'Room 40' i 'Maciej Kuźmiński', prezentując prace ponad 40 razy w Polsce, Niemczech, Anglii, Serbii, Holandii, Izraelu i na Węgrzech, oraz zdobywając łącznie 7 nagród.

Od 2009 roku Kuźmiński rozwija autorskie techniki ruchu pracy z podłoga oraz Dynamic Phrasing, które wykłada na Wydziale Teatru Tańca w Bytomiu PWST w Krakowie oraz Instytucie Tańca Współczesnego w Belgradzie. Ponadto prowadził zajęcia m.in. dla Warsaw Dance Departament, STW Natalii Draganik, PolskiegoTeatru Tańca, Trinity Laban Student Union w Londynie, Tanzfabrik w Berlinie czy Dance Identity w Graz. 

Maciej ukończył z wyróżnieniem dwa kierunki studiów: Master of Arts in Choreography oraz Bachelor in Dance Theatre na konserwatorium tańca współczesnego Trinity Laban w Londynie.
http://pl.maciejkuzminski.com/

 

 

____________________________________________________________________________

 

 

 

Warsztat Eryka Makohona bazuje na wieloletnich poszukiwaniach ruchowych opierających się na doświadczeniach zdobywanych w Śląskim Teatrze Tańca, pracy z tancerzami Krakowskiego Teatru Tańca, praktyce własnej oraz inspiracji metodami reformatorów teatru: Grotowskiego i Barby.Warsztaty wykorzystują elementy techniki tańca współczesnego, tańca fizycznego, polskiej techniki tańca współczesnego i modern. W warstwie ruchowej istotę warsztatu stanowią: policentryzm ruchowy, różna artykulacja impulsu ruchowego, znaczenie ciężaru pędu i pokonywania oporu, operowanie kręgosłupem jak kończyną.

 

 

ERYK MAKOHON - założyciel i dyrektor artystyczny Krakowskiego Teatru Tańca. 
 
Z tańcem związany od 25 lat. Wykłada na Wydziale Teatru Tańca krakowskiej PWST. Uczenie to 
 
jego ogromna pasja.
 
Makohon zasłynął nie tylko jako choreograf, przez wiele lat był także tancerzem, w Teatrze Tańca 
 
DF oraz Śląskim Teatrze Tańca, w którym tańczył przez 3 sezony. Tańczył na scenach Polski, 
 
Indii, Kanady, USA, Hiszpanii, Portugalii, Niemiec, Austrii, Węgier, Norwegii, Korei Południowej, 
 
Chorwacji, Rumunii, Iranu, Słowacji, Włoch i innych. 
 
Oprócz pracy artystycznej z zespołem Krakowskiego Teatru Tańca prowadzi też regularne 
 

 

zajęcia z grupami Adeptów działającymi przy Krakowskim Teatrze Tańca.
Eryk Makohon - założyciel i dyrektor artystyczny Krakowskiego Teatru Tańca.  Z tańcem związany od 25 lat. Wykłada na Wydziale Teatru Tańca krakowskiej PWST. Uczenie to jego ogromna pasja. Makohon zasłynął nie tylko jako choreograf, przez wiele lat był także tancerzem, w Teatrze Tańca  DF oraz Śląskim Teatrze Tańca, w którym tańczył przez 3 sezony. Tańczył na scenach Polski, Indii, Kanady, USA, Hiszpanii, Portugalii, Niemiec, Austrii, Węgier, Norwegii, Korei Południowej, Chorwacji, Rumunii, Iranu, Słowacji, Włoch i innych. Oprócz pracy artystycznej z zespołem Krakowskiego Teatru Tańca prowadzi też regularne zajęcia z grupami Adeptów działającymi przy Krakowskim Teatrze Tańca.
 
 
_______________________________________________________________________________

 

 

 

 

Zajęcia tańca współczesnego Uri Ivgi, jako choreografa, bazują na jego własnym 
 
dynamiczym języku tańca. Zaczynają się od rozgrzewki skoncentrowanej na 
 
uwolnieniu mięśni i stawów w celu wytworzenia świadomości całkowicie wolnego 
 
ciała. Następnie Uri naucza tancerzy małych fraz tanecznych obejmujących 
 
wykorzystanie przestrzeni, które ostatecznie rozwiną się w bardzo dynamiczne 
 
kombinacje ze szczególnym wykorzystaniem pracy na podłodze.  Jego celem jest 
 
ekstremalna praca tancerza, ale nadal ze stanem świadomości "wolnego ciała”, od 
 
którego  zajęcia się rozpoczynają.

 

Zajęcia tańca współczesnego Uri Ivgi, jako choreografa, bazują na jego własnym  dynamiczym języku tańca. Zaczynają się od rozgrzewki skoncentrowanej na  uwolnieniu mięśni i stawów w celu wytworzenia świadomości całkowicie wolnego  ciała. Następnie Uri naucza tancerzy małych fraz tanecznych obejmujących wykorzystanie przestrzeni, które ostatecznie rozwiną się w bardzo dynamiczne kombinacje ze szczególnym wykorzystaniem pracy na podłodze.  Jego celem jest ekstremalna praca tancerza, ale nadal ze stanem świadomości "wolnego ciała”, od 
 którego  zajęcia się rozpoczynają.